هرموکا

ارزش غذایی سینه‌ مرغ پخته شده + میزان کالری و پروتئین

گوشت سینه مرغ نه تنها بسیار خوشمزه و لذیذ است بلکه می‌توان با ترکیب مواد غذایی مختلف و گوشت مرغ غذاهای متنوع و سالمی درست کرد که با سبک زندگی مدرن امروزی هم‌خوانی داشته باشد. به‌علاوه گوشت مرغ با داشتن اسید آمینه‌های ضروری، مقدار قابل توجهی پروتئین و چربی و سدیم اندک جای خود را در رژیم غذایی همه‌ی گروه‌های سنی باز کند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت گوشت مرغ هضم آسان، منبع غنی پروتئین و دیگر مواد مغذی و دارا بودن کمترین میزان چربی اشباع است که به عنوان اصلی‌ترین منبع رژیم غذایی ورزشکاران، سالمندان و افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند. 

البته نکته‌ی قابل توجه این است که چربی مرغ با پوست ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مرغ بدون پوست است. بنابراین باید مطمئن شد که برای دریافت پروتئین با کیفیت و بدون کالری و چربی اضافی گوشت مرغ را بدون پوست مصرف می‌کنیم.

به‌ویژه سینه ی مرغ خواص بسیاری دارد که مجله‌ خبری زیبایی و سلامت هرموکا افتخار دارد تا پایان این مقاله همراه شما باشد.

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی گوشت قرمز

فواید مصرف گوشت سینه مرغ

پختن سینه مرغ در هواپز

سبک زندگی و تغذیه‌ی افراد تاثیر مستقیمی بر افزایش یا کاهش بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، سرطان و … دارد. گرچه مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین‌های حیوانی خطر ابتلا به دیابت را افزایش را می‌دهد، اما مصرف گوشت مرغ به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه می‌شود.

بنابراین در یک سبک زندگی سالم گوشت مرغ یکی از با ارزش ترین غذاها دربین همه‌ی گروه‌های سنی در سراسر جهان است که نه تنها بخش مهمی از سنت‌های مختلف آشپزی را تشکیل می‌دهد بلکه فهرستی طولانی از خواص را به همراه دارد. در ادامه به چند خاصیت مهم گوشت مرغ اشاره می‌شود.

بیشتر بخوانید: کیا با حذف کربوهیدرات لاغر شدن؟ + تجربه لاغری افراد

۱- منبع پروتئین با کیفیت

پروتئین یکی از بلوک‌های اصلی ساختمان بدن است و بسیار مهم است که همه‌ی ما به اندازه‌ی کافی از این ماده‌ی با ارزش مصرف کنیم تا سلامت بمانیم. یکی از مزایای گوشت مرغ این است که پر از شگفتی است. یعنی چندین نقش مهم را با هم ایفا می‌کند. گوشت مرغ یک بمب پروتئین با کم‌ترین میزان چربی است که مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B را در خود دارد.

۲- تقویت استخوان‌ها و عضلات

گوشت مرغ منبع بی‌نظیر اسیدهای آمینه‌ است که برای ساخت بافت عضلانی ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد با مصرف گوشت مرغ می‌توان ماهیچه‌ها را تقویت کرد و استخوان‌های سالم‌تری ساخت درنتیجه خطر آسیب‌های ناشی از پوکی استخوان را به‌خصوص در سنین بالا کاهش داد.

بیشتر بخوانید: فواید غذاهای بدون قند و نشاسته + لیست کامل سبزیجات و میوه ها

۳- کنترل و کاهش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین در هر وعده‌ی غذایی باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشیم. در نتیجه کمتر غذا می‌خوریم. یک غذای غنی از پروتئین و همراه با سبزیجات به ما کمک می‌کند تا بهتر وزن خود را مدیریت کنیم. بنابراین اگر مشکل چربی شکمی یا افزایش وزن دارید، گنجاندن گوشت مرغ  در وعده‌های غذایی می‌تواند راه نجات شما باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم بدون کربوهیدرات چیست؟

۴- بهبود عملکرد مغز

گوشت مرغ غنی از کولین و ویتامین B12 است که هر دوی این مواد مغذی نقش اساسی در رشد و عملکرد مغز دارند. مصرف کولین اثرات زوال عقل و مشکلات شناختی در افراد مسن را کاهش می‌دهد و ویتامین B12 نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می‌کند. همچنین در بدن سروتونین تولید می‌کند که برای سلامت مغز، مدیریت خلق‌وخو، مبارزه با افسردگی و داشتن حافظه‌ی قوی بسیار حیاتی است.

 ۵- سلامت قلب

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند به‌جای مصرف گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده شود زیرا گوشت مرغ حاوی مقدار اندکی چربی اشباع شده است و منبع خوبی از اسیدهای امگا۳ است که برای قلب بسیار مفید می‌باشد. همچنین در گوشت مرغ مقادیر زیادی ویتامین B6 وجود دارد که سطح هموسیستئین را کاهش داده و به پیشگیری از حملات قلبی می‌کند.

۶- تقویت ایمنی بدن

سوپ مرغ از قدیم یک درمان خانگی مفید برای سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌های تنفسی بوده است. مطالعات نشان می‌دهد سوپ مرغ از هجوم نوتروفیل‌ها و در نتیجه  التهاب های ناشی از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. گوشت مرغ همچنین دارای مواد معدنی مانند آهن، روی و سلنیوم است. روی در بهبود سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم‌ها نقش مهمی دارد و سلنیوم مانند آنتی اکسیدان از سلول‌های بدن محافظت می‌کند. در حالی که وجود آهن در بدن برای ساخت هموگلوبین ضروری است.

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست؟

عوارض مصرف گوشت سینه مرغ

گوشت مرغ غذای اصلی بسیاری از مردم محسوب می‌شود. دلیل خوبی هم دارد. هم منبع پروتئین کامل و با کیفیت است و هم نسبتاً می‌توان با ترکیب مواد غذایی دیگر، غذاهای متنوعی را پخت. گرچه گوشت مرغ برای سلامتی انسان خطرناک نیست اما آنچه امروزه دغدغه‌ی همه است نحوه‌ی پرورش آن است.امروزه برای سود بیشتر جوجه‌ها را با آنتی‌بیوتیک تغذیه می‌کنند تا سریع وزن بگیرند این آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیر مستقیمی بر کودکان و بزرگسالان دارد. پس بهتر است در مصرف گوشت مرغ زیاده روی نکنیم و در کنار آن از سبزیجات مقوی و سالم استفاده کنیم.

هنگام مصرف بیش از حد گوشت مرغ عوارضی که در ادامه فهرست شده‌اند را در نظر داشته باشید.

بایدها و نبایدهای مصرف گوشت سینه مرغ

علی‌رغم تمام فواید و عوارض مصرف گوشت مرغ، اگر همچنان در لیست غذاهای محبوب‌تان قرار دارد باید به نکاتی که در ادامه‌ی این مقاله آمده است توجه کنید. شاید بعد از خواندن این نکات تعجب کنید که چنین ماده‌ی غذایی در خاصیت چقدر می‌تواند خطرناک باشد اگر به این موارد دقت نکنیم.

باید اعتراف کرد که گوشت مرغ بخش جدایی‌ناپذیر برنامه‌ی غذایی افراد بسیار زیادی در سراسر جهان است. مصرف این ماده‌ی غذایی به اندازه‌ی متعادل میزان قابل توجهی مواد معدنی، پروتئین و اسیدآمینه‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. با این حال به‌یاد داشته باشید برای حفظ سلامت خود باید سبک زندگی و تغذیه‌ی خود را تغییر دهید و به سمت یک زندگی سالم گام بردارید.

Exit mobile version