Site icon هرموکا

تاثیر جویدن آدامس بر عملکرد مغز؛ فواید و مضرات

تاثیر جویدن آدامس بر عملکرد مغز

آدامس یک ماده نرم و منسجم می باشد که همه ما حداقل یکبار آن را جویده ایم. آدامس دارای انواع مختلف، طعم های متعدد، شکل و ظاهر های متعدد در بازار میباشد. اما ترکیبات این ماده از چیست؟ یا تاثیر جویدن آدامس بر عملکرد مغز چیست؟ آیا آدامس برای مغز انسان و بدن ضرر دارد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا انواع مزایا و معایب جویدن آدامس و حتی تاثیرات منفی و مثبت آن را با یک دیگر مطالعه نماییم.

آدامس چیست؟

به طور کلی آدامس یک ماده جویدنی و منسجم می باشد که می توان آن را ساعتها جوید بدون آنکه حجم آن تغییری کند. علت این امر ترکیبات به کار رفته در تولید آدامس می باشد که از لاستیک بهره مند می باشد.

آدامس ها به طور کلی دارای انواع مختلف، با ترکیبات و طعم های متفاوتی هستند که شیرین کننده و نرم کننده ها از اصلی ترین آنها به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: فواید آدامس جویدن برای گوش

آیا جویدن آدامس بر عملکرد مغز تاثیر دارد؟

از زمان وارد شدن آدامس به بازار این ماده خوراکی طرفداران زیادی به خود جذب نمود. بسیاری از پزشکان و دانشمندان با بررسی و مطالعات فراوان بر روی این ماده به برخی نظریه ها رسیدند که آدامس می تواند با تاثیر بر عملکرد مغز مزایا و معایبی را برای آن فراهم کند. البته باید بدانیم بی احتیاطی و مصرف بی رویه هر ماده می تواند موجب بروز عوارض آن شود. بنابراین در ادامه با برخی از مزایای جویدن آدامس و تاثیر آن بر عملکرد مغز را بررسی می کنیم.

کاهش بوی بدن دهان

یکی از راهکارهای فوری برای کاهش و رفع بوی بد دهان یا در برخی موارد برای درمان فوری دندان درد جویدن آدامس می باشد که می توان از آن استفاده نمود. البته که بوی بد دهان می تواند ناشی از علتهای متعددی همچون مشکلات گوارشی، عدم استفاده از مسواک و شستن دندانها و زبان، گرسنگی و … بادش. آدامس به طور موقت توانسته این مشکل را حل نموده و بوی بد دهان را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: درمان فوری دندان درد

کاهش اضطراب و استرس

یک تاثیر جویدن آدامس بر عملکرد مغز، کاهش استرس افراد می باشد. جالب است بدانید جویدن آدامس هنگام شرایط بحرانی و مضطرب تا حد زیادی به کنترلی شرایط و آرام کردن ذهن فرد کمک می کند.

هوشیاری فرد، تمرکز، عملکرد بهتر مغز در یادگیری و مطالعه، پیشگیری از حواس پرتی از اصلی ترین مزایای جویدن آدامس و تاثیرات مثبت آن برای مغز به شمار می رود. بنابراین می توان روزانه ساعات مشخصی را برای جویدن آدامس اختصاص داد.

سایر تاثیر جویدن آدامس بر عملکرد مغز

بیشتر بخوانید: آیا جویدن آدامس باعث گوش درد جنین در بارداری میشود؟

عوارض جویدن آدامس

همانطور که گفته شد مصرف بی رویه هرگونه ماده می تواند برای بدن مضر بوده و عوارض جانبی به همراه آورد. برای مثال جویدن آدامس در ساعات طولانی می تواند عوارض جدی همچون آسیب به پلاک دندانها، خستگی فک و دهان و مهمترین آنها مشکلات گوارشی همچون اسهال یا سندروم روده تحریک پذیر به همراه آورد. همچنین جویدن مکرر آدامس (استفاده بی رویه) می تواند مستعد  ایجاد سر درد های میگرنی یا درد در ناحیه گیجگاهی شود. جویدن مکرر آدامس می تواند موجب ایجاد عادت شده و فرد دائما آدامس بجود.

همچنین قورت داده شدن آدامس یا پریدن آن در ریه یکی دیگر از عوارض جدی استفاده از ادامس می باشد که رفع این عارضه ممکن است با چالش هایی رو به رو باشد.

نتیجه گیری از معایب و مزایا

با توجه به مطالعه انواع معایب و مزایای جویدن آدامس برای برخی افراد این سوال پیش می آید که بالاخره آیا آدامس مضر است یا مفید؟ اما باید بدانید ترکیبات آدامس از ماده شیمیایی می باشد که استفاده بی رویه از آن می تواند سبب آسیب های جدی به اندام های مختلف گوارشی داشته باشد. یکی از این آسیب ها ابتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر می باشد که به راحتی قابل درمان نخواهد بود. همچنین افرادی که دارای لثه و دندانهای حساس هستند بهتر است کمتر آدامس بجوند.

Exit mobile version