هرموکا

ارزش غذایی گوشت قرمزچیست؟ فواید + تاثیر بر سلامت بدن

موضوع مورد بحثی که همیشه فکر مردم را مشغول کرده این است که برای داشتن یک زندگی سالم از چه منابع غذایی باارزشی می‌توان استفاده کرد. گوشت قرمز از جمله منابع غذایی است که افراد همیشه با شک و تردید به آن می‌نگرند. منابع غنی آهن، مواد معدنی و پروتئینی که در گوشت قرمز وجود دارد و همچنین طعم لذیذ و مطبوع آن را نمی‌توان نادیده گرفت. 

گرچه مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز عوارضی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد اما حذف این ماده‌ ی غذایی با ارزش و یا مصرف بسیار ناچیز آن هم باعث مختل شدن مکانیسم طبیعی بدن و در نتیجه هجوم بیماری‌های خطرناک می‌شود. اگر در زمره‌ی افراد کنجکاوی هستید که مایلند بدانند مصرف گوشت قرمز مضر است یا مفید، این مقاله را از دست ندهید. مجله‌ سلامتی و زیبایی هرموکا مطالعه‌ی مقاله‌های جالب و متنوع درمورد مصرف گوشت قرمز و سفید را به شما پیشنهاد می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کیا با حذف کربوهیدرات لاغر شدن؟ + تجربه لاغری افراد

ارزش غذایی گوشت قرمز

فواید گوشت قرمز برای سلامتی

در مقدمه گفتیم که گوشت قرمز یکی از منابع ارزشمندی است که باید در سبد غذایی افراد گنجانده شود. این منبع غنی شامل مقادیر متعادلی از چربی، پروتئین، ویتامین‌ ها، کربوهیدرات و غیره است که هر شخص روزانه به آن نیاز دارد. هر ۱۱۳ گرم گوشت قرمز حاوی ۲۸۷ کیلو کالری است که انرژی مورد نیاز فرد را تأمین می‌کند.

فواید مصرف گوشت قرمز

اگر اهل غذا خوردن هستید، احتمالاً نگران مصرف گوشت قرمز هستید. این نکته قابل توجه است که هیچ متخصصی نمی تواند بگوید هرچقدر دوست دارید گوشت بخورید یا هیچ کس نباید گوشت بخورد. اما تحقیقات و مطالعات زیادی در مورد مزایا و مضرات مصرف گوشت قرمز انجام شده است که هرموکا به مهم‌ ترین‌ آنها اشاره می‌ کند:

بیشتر بخوانید: رژیم بدون کربوهیدرات چیست؟

مضرات مصرف گوشت قرمز

هر ماده‌ی غذایی فواید و مضراتی دارد که باید هنگام مصرف مورد توجه قرار گیرد. با شناخت این فواید و عوارض می‌ توان مقدار مناسب مصرف مواد غذایی را تعیین کرد. گوشت قرمز نیز از این امر مستثنی نیست. در کنار فواید بی‌ شمار و مواد مغذی ارزشمندی که دارد ممکن است برای بدن مضر هم باشد. اگر مقدار مصرف این فرآورده کنترل نشود منجر به هجوم بیماری‌ های خطرناک به بدن می شود. 

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی سینه‌ مرغ پخته شده + میزان کالری و پروتئین

ممنوعیت مصرف گوشت قرمز برای چه کسانی است؟

شاید افرادی را دیده باشید که گوشت مرغ یا ماهی می‌خورند اما از خوردن گوشت قرمز امتناع می‌ کنند. اگر حساب گروهی را که معتقدند نباید گوشت هیچ حیوان خونگرمی را خورد جدا کنیم، مصرف این پروتئین خوراکی برای شش گروه از افراد ممنوع است.

۱- افرادی با کلسترول بالا

مصرف یک تکه گوشت قرمز سطح کلسترول بد این افراد را بالا می‌برد. پس بهتر است هر دوماه یک‌ بار کم‌ چرب‌ ترین نوع گوشت را استفاده کنند. به‌ ویژه افرادی که سابقه‌ی ابتلا به کلسترول بالا را دارند باید بیشتر از دیگران در مصرف گوشت قرمز دقت کنند. لازم به ذکر است که این ممنوعیت شامل همه‌ی انواع گوشت مانند استیک، همبرگر، گوشت چرخ‌ کرده و … می‌ شود.

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست؟

۲-افراد مبتلا به سندرم آلفا گال

مصرف گوشت باعث تهوع، اسهال، استفراغ، کهیر، سرفه، معده درد شدید، تورم چشم‌ ها، لب‌ ها و گلو می‌ شود. این افراد می‌توانند از گوشت پرندگان یا ماهی استفاده کنند. علت بروز این نشانه‌ ها وجود یک نوع مولکول قندی به‌ نام گالاکتوز است که در پستانداران وجود دارد. توصیه می‌ شود این افراد از گوشت ماکیان و ماهی استفاده کنند. زیرا این مولکول قندی در گوشت پرندگان و ماهی‌ ها وجود ندارد.

۳- افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

مصرف این پروتئین خوراکی باعث گرفتگی‌ عروق و ایجاد پلاکت‌ های ناسالم در دیواره‌ ی آنها می‌ شود. وجود هر نوع چربی اشباع یا ترانس در خون این افراد باعث حمله‌ ی قلبی یا مغزی ناگهانی و در نهایت منجر به مرگ این افراد می‌ شود. به‌ علاوه گروهی که دچار چاقی مفرط، کم‌ تحرکی و رژیم غذایی ناسالم هستند هم باید مصرف آن را کنترل کنند.

۴- افراد مبتلا به نقرس

به دلیل افزایش بیش از حد اسید اوریک در بدن و دفع ناقص آن باعث التهاب و تورم مفاصل می‌ شود. یکی از راه‌ های کنترل این بیماری اصلاح رژیم غذایی است. بنابراین بیماران مبتلا به نقرس باید از مصرف انواع مواد دارای پورین به ویژه گوشت قرمز، جگر، ماهی آب شور، تن ماهی و آجیل‌ها  پرهیز کنند.

۵- بیماران کلیوی پیشرفته

بیمارانی که در مراحل ۳ تا ۵ بیماری قرار دارند اما هنوز به مرحله‌ی دیالیز نرسیده‌اند باید کنترل بیشتری بر رژیم غذایی خود داشته باشند. روی و آهن هِم موجود در این ماده خوراکی باعث مقاومت به انسولین در این گروه بیماران می‌شود و شرایط آنها را وخیم‌ تر می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود غذاهای پروتئین‌ی دیگری را جایگزین این فرآورده خوراکی کنند.

۶- افرادی با سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان

انواع گوشت‌های فراوری شده و گوشت قرمز رابطه‌ ی تنگاتنگی با انواع سرطان‌ ها به‌ ویژه سرطان روده ی بزرگ و پروستات دارند.  علت این موضوع وجود مواد سمی و «آمین‌ های هتروسیکلیک» است که با پختن یا کباب کردن گوشت با حرارت بسیار بالا ایجاد می‌ شوند. گرچه گوشت قرمز منبع باارزشی برای تأمین پروتئین و مواد مغذی دیگراست اما افراد  به ویژه کسانی که سابقه‌ ی خانوادگی ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ دارند باید در مصرف این فرآورده محتاط‌‌‌‌‌‌ تر باشند.

بهترین جایگزین‌های گوشت قرمز

مقدار پروتئین مورد نیاز برای بدن هر فرد به عوامل گوناگونی بستگی دارد که شامل وزن، سن، جنسیت، میزان فعالیت روزانه و… می‌شود. پیش‌ تر درمورد اهمیت پروتئین برای عضله‌ سازی و سلامت بدن سخن گفتیم. اما آیا تنها منبع تأمین پروتئین مورد نیاز بدن گوشت قرمز است؟ پس افرادی که منع مصرف دارند چه باید بکنند؟

تأمین پروتئین بدن الزاماً به معنی خوردن این فرآورده نیست. جایگزین‌ هایی وجود دارد که با مصرف آنها می‌توانید حس خوب طعم‌ های رویایی را تجربه کنید. 

پروتئین حیوانی

این دسته شامل لبنیات، تخم‌ مرغ و ماهی است.

پروتئین‌های گیاهی

مانند سویا، حبوبات، مغزها، غلات، کینوا، توفو، برنج قهوه‌ ای.

کلام  آخر

اگر همچنان در مصرف این پروتئین خوراکی تردید دارید باید خاطر نشان کرد داشتن یک رژیم متعادل و کنترل شده غبار نگرانی را از ذهن و فکر شما خواهد شست. مصرف ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت قرمز سلامت و مکانیسم طبیعی بدن را حفظ می‌کند و شما را از ابتلا به فقر آهن نجات می‌ دهد. اگر از خوردن گوشت در وعده‌های غذایی خود لذت می‌ برید بهتر است انواع مختلف گوشت‌ ها مانند گوشت مرغ و ماهی و … را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هرموکا به شما پیشنهاد می‌ دهد مقاله ی مربوط به ارزش غذایی گوشت مرغ را هم مطالعه فرمایید. با این حال بهترین توصیه این است که در مصرف انواع مواد غذایی اعتدال را رعایت کنید تا همیشه بدنی سالم داشته باشید.

Exit mobile version