هرموکا

کندن پوست لب بعد از تاتو لب | بایدها و نبایدها

همه‌ کم‌ و بیش می‌دانیم تاتو روشی حرفه‌ای است که با کمک سوزن‌های کوچک خالکوبی، رنگدانه‌های رنگی به نقاط مورد نظر وارد می‌کنند. از این روش محبوب برای افزایش دائمی یا نیمه دائمی رنگ و حجم لب‌ها، گونه و غیره استفاده می‌شود.‍ اما این زیبا شدن عوارضی هم دارد. جوهری که وارد پوست می‌شود باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش لب می‌گردد. گاهی افراد وسوسه می‌شوند تا این پوست‌های مرده را بکنند. اما آیا کندن پوست لب بعد از تاتو خطر دارد؟ برای مراقبت از لب‌های تاتو شده چه باید کرد؟ این‌ها سؤالاتی است که ممکن است ذهن شما را هم درگیر کرده باشد.

اگر کنجکاو هستید که اطلاعات خود را درباره‌ی این موضوع بیشتر کنید با مجله‌ی زیبایی وسلامتی هرموکا همراه باشید تا در ادامه‌ این موضوعات را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: ترک عادت کندن پوست لب با ۵ روش راحت و سریع

علت پوسته شدن لب بعد از تاتو

حتماً از خود می‌پرسید اصلاً چرا لب‌ها بعد از تاتو پوسته پوسته می‌شوند؟ جواب این است که اپیدرم یا بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست به‌خاطر فرو رفتن سوزن حاوی جوهر به داخل آن، آسیب می‌بیند و پس از زخمی شدن، ملتهب، قرمز و متورم می‌شود. با این کار اپیدرم آسیب جبران ناپذیری می‌بیند و در نهایت پوسته پوسته می‌گردد. وقتی پوست زخمی می‌شود، رطوبت خود را از دست داده و کم آب می‌شود. این پوست «مرده» یک بافت خشک است که ما آن را به صورت لایه‌ی پوسته شده می‌بینیم. در چنین حالتی بهترین کار این است که این پوسته‌‌ها را نکنید و اجازه دهید پوست خشک یا دلمه خود به خود جدا شود.

بیشتر بخوانید: آیا کندن پوست لب باعث سرطان میشود؟

خطرات کندن پوست لب بعد از تاتو 

عکس تتو کردن لب

پوسته شدن لب بعد از تاتو طبیعی و قسمتی از روند بهبودی است. معمولاً چند روز بعد از تاتو لب پوسته می‌شود. بنابراین جای نگرانی نیست. اما باید اجازه دهید این پوسته‌ها خوشان از لب جدا شوند. برداشتن و کندن پوستی که آماده جدا شدن نیست باعث از بین رفتن رنگدانه می شود و به بافت‌های عمیق‌تر آسیب می‌رساند. در ادامه به خطراتی ناشی از کندن پوست لب بعد از تاتو اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: آیا کندن پوست لب باعث بزرگ شدن لب میشود؟

مراقبت‌های قبل از تاتو لب

همان‌طور که مراقبت‌‌های بعد از انجام تاتو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، رعایت نکات و دستورالعمل‌های قبل از انجام تاتو را هم باید جدی گرفت. با رعایت این نکات عوارض تاتو لب کمتر خواهد شد و رنج کمتری را متحمل می‌شوید. به‌طور خلاصه این نکات شامل موارد زیر است:

بیشتر بخوانید: درمان فوری دندان درد چیست

مراقبت‌های بعد از تتو لب

بلافاصله پس از عمل، لب‌ها متورم، حساس و نازک می‌شوند. رنگ تاتو پررنگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. این مدت رعایت بعضی نکات برای بهبود اولیه بسیار مهم است. توصیه‌ی می‌شود که از لمس یا لیسیدن لب‌ها خودداری کنید، در خوردن و آشامیدن محتاط باشید، فعالیت‌ شدید نداشته باشید و رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی را جدی بگیرید. فرآیند بهبودی کامل پس از تاتوی لب شامل مراحل مختلفی است که به شرح زیر است:

۱- روز اول

در ۲۴ ساعت اول به مدت ۱۰ دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید. یخ را مستقیماً روی محل تاتو قرار ندهید.

۲- روز ۴-۷

شروع مرحله‌ی پوسته پوسته شدن است. ممکن است روی لب‌های شما پوسته‌های کوچکی ایجاد شود. توجه داشته باشید برداشتن یا کندن این پوسته‌ها روند بهبودی را مختل کرده و بر نتیجه نهایی تأثیر بدی می‌گذارد. در این مرحله، ممکن است رنگ تاتو همچنان تیره باشد.

۳- روز ۸-۱۰

لب‌ها همچنان پوسته می‌شوند. حتی ممکن است کمی خشکی یا سفت شوند. بسیار مهم است که در برابر وسوسه‌ی کندن پوسته‌ها مقاومت کنید، زیرا باعث از بین رفتن رنگدانه یا زخمی شدن لب‌ها شود.

۴- روز ۱۱-۱۴

 پوسته‌ها  خودبه‌خود شروع به ریزش می‌کنند. در مقایسه با روز اول، رنگ تاتو روشن‌تر به نظر می‌رسد.

۵- روز ۱۵-۲۱

در این مرحله، لب‌ها به‌طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. بیشتر دلمه‌ها یا پوست‌های خشک و مرده می‌ریزند و پوست تازه و جدیدی در زیر آنها نمایان می‌شود. لب‌ها صاف‌تر به نظر می‌رسند، ممکن است روی بعضی قسمت‌های لب خشکی یا پوسته باقی ‌مانده باشد. بسیار مهم است که لب‌ها را با پمادهای توصیه شده یا بالم لب مرطوب نگاه دارید.

نکات تکمیلی و مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که در ۱۲ تا ۴۸ ساعت اول پوست یک دلمه‌ی محافظ ایجاد می‌کند و ترشح لنفاوی هم فعال است. بنابراین ممکن است مایع یا ترشحاتی روی پوست مشاهده شود که طبیعی است. اما لازم است این  ترشحات را با دستمال مرطوب به آب تمیز و بعد با یک حوله‌ی کاغذی تمیز خشک کرد تا مانع تنفس پوست نشوند. هر بار بعد از تمیز کردن لب‌ها، یک لایه‌ی نازک پماد روی لب‌ها بمالید. این کار خطر عفونت ثانویه را کاهش می دهد.

در پایان

به یاد داشته باشید، روند بهبودی تاتو در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین مهم است که دستورالعمل‌های مراقبتی را جدی بگیرید. به طور کلی، روند بهبودی تاتو لب حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد. در این مدت، لب‌های شما ممکن است دچار تورم، حساسیت، پوسته و تغییر رنگ شوند. اجازه دهید دلمه یا پوسته‌ها خودشان بیفتند. برداشتن و کندن پوستی که آماده جدا شدن نیست باعث از بین رفتن رنگدانه می‌شود.

اسکار، کلوئیدی شدن (اسکار بیش از حد)، عفونت و واکنش‌های آلرژیک به جوهر عوارض جانبی هستند که ممکن است رخ دهد. خارش شدید نشانه‌ی التهاب یا عفونت است بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا ناحیه مورد نظر را خراش ندهید. اگر متوجه هر یک از این عوارض جانبی غیرمعمول شدید، فوراً با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید تا مطمئن شوید به خالکوبی و سلامتی‌تان آسیبی نرسیده است.

Exit mobile version