هرموکا

تفاوت و فرق استرس و اضطراب

به گزارش مجله هرموکا تشخیص فرق استرس و اضطراب تا حدودی پیچیده است. چرا که مرز باریکی بین استرس و اضطراب وجود دارد. هر دو واکنش‌های احساسی محسوب می شوند، اما استرس معمولاً توسط یک محرک خارجی بروز پیدا می کند. این محرک می‌تواند کوتاه‌مدت ، مانند ضرب‌الاجل کاری یا دعوا با یکی از عزیزان، یا طولانی‌مدت، مانند ناتوانی در کار، تبعیض، یا بیماری مزمن باشد.

بروز استرس در برخی افراد می تواند منجر به علائم روانی و جسمی متعددی مانند تحریک‌پذیری، عصبانیت، خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و مشکل در خواب است.

از طرفی هم، اضطراب با نگرانی‌های مداوم و بیش از حد تعریف می‌شود که حتی در غیاب یک عامل استرس‌زا از بین نمی‌روند. اضطراب هم می تواند منجر به بروز علائمی شبیه به استرس شود. برای همین تشخیص فرق استرس و اضطراب از روی علائم آنها کمی سخت است.

هم استرس خفیف و هم اضطراب خفیف به مکانیسم‌های مقابله‌ای مشابهی به خوبی پاسخ می‌دهند. فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی مغذی و متنوع، و بهداشت خواب خوب و مصرف داروهای ضد استرس نقطه شروع خوبی هستند. این روش‌ها می‌توانند به کاهش سطح استرس و اضطراب و بهبود سلامت کلی کمک کنند. علاوه بر این، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به مدیریت بهتر استرس و اضطراب کمک کنند:

بیشتر بخوانید: چگونگی تاثیر موسیقی بر سلامت روان و جسم انسان

چگونه استرس را از اضطراب تشخیص دهیم؟

به گزارش شرکت تکین فارمد «اکثر افراد علائم ناشی از استرس را با اضطراب اشتباه می گیرند. این در حالی است که خود بیماری استرس می تواند منجر به اضطراب شود. حتی تجربه اضطراب می تواند مقابله با استرس را دشوارتر کند و باعث بروز عوارض جسمی و بیماری های دیگری شود.

استرس و اضطراب به عصبی شدن، بد خوابی، فشار خون بالا، تنش عضلانی و نگرانی بیش از حد در افراد منجر می شود. اما با این حال، تفاوت هایی بین استرس و اضطراب وجود دارند. در بیشتر موارد، استرس ناشی از رویدادهای بیرونی است، در حالی که اضطراب ناشی از واکنش درونی شما به استرس است. استرس ممکن است به محض برطرف شدن تهدید یا موقعیت از بین برود، در حالی که اضطراب ممکن است حتی پس از از بین رفتن عامل استرس زا اصلی ادامه پیدا کند».

بیشتر بخوانید: رفتارشناسی عادات خوب و بد

فرق استرس و اضطراب از نظر علائم احتمالی آنها

استرس و اضطراب هر دو واکنش‌های طبیعی به موقعیت‌های چالش‌برانگیز هستند، اما علائم آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

استرساضطرابعلائم
تنش عضلانیضربان قلب سریععلائم جسمی
سردردتعریق
مشکلات گوارشیلرزش یا تکان‌های غیرارادی
خستگیدردهای عضلانی
تغییرات در خوابسرگیجه
تعریق بیش از حدمشکلات گوارشی مزمن
افزایش ضربان قلبتنگی نفس
تحریک‌پذیرینگرانی‌های مداوم و بیش از حدعلائم روحی و روانی
عصبانیتاحساس ترس یا فاجعه قریب‌الوقوع
اضطراب موقتیبی‌قراری
احساس غم یا افسردگیتحریک‌پذیری شدید
عدم تمرکزمشکلات در تمرکز و حافظه
فراموشیکابوس‌ها یا خواب‌های ناخوشایند
پرخوری یا کاهش اشتهااجتناب از موقعیت‌های خاصرفتاری
استفاده بیشتر از مواد مخدر یا الکلانزوا و گوشه‌گیری
انزوا از دوستان و خانوادهرفتارهای تکراری یا وسواس‌گونه
کاهش بهره‌وری در کارکاهش بهره‌وری به دلیل نگرانی مداوم

فرق استرس و اضطراب از نظر درمان

یکی از فرق استرس و اضطراب به راهکارهای درمانی آنها مرتبط می شود. چرا که هر یک از آنها، روش های درمانی مختلفی دارند، به نحوی که:

بیشتر بخوانید: دمنوش برای کاهش استرس و اضطراب + آرامش روان

فرق عوارض ناشی از استرس و اضطراب 

یکی از مهمترین تفاوت های استرس و اضطراب به عوارض احتمالی بین آنها مرتبط می شود. به نحوی که استرس می‌تواند منجر به علائم فیزیکی مانند سردرد، خستگی، مشکلات خواب، درد عضلانی و عصبی، مشکلات گوارشی و افزایش فشار خون شود.

حتی فرد ممکن است در مواجهه با استرس نتواند عواطف خودش را کنترل کند و رفتارهای ناپایدار مانند خشونت، انزوا، یا مصرف مصرف مواد مخدر و الکل را بروز دهد. استرس درمان نشده می تواند عوارض روانی مانند اضطراب، افسردگی، اضطراب اجتماعی، و نگرانی را تشدید کند.

آشنایی با عوارض ناشی از استرس و اضطراب

اضطراب می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به افسردگی شود. افراد مبتلا به اضطراب ممکن است با مشکلات خواب مانند دشواری در خوابیدن و بیداری شبانه مواجهه شوند.

راهکارهای درمانی زیادی برای درمان استرس و اضطراب وجود دارند. اما متاسفانه اکثر افراد از درمان وضعیت های روانی خودشان خودداری می کنند و آنها را زیاد جدی نمی گیرند.

این در حالی است که روندهای درمانی نوین در تکین دارو، تا حدودی توانسته است در تسکین علائم استرس موثر باشد. حتی بررسی ها نشان داده که استفاده از آنها عوارض ناشی از مصرف داروهای احتمالی را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

Exit mobile version