Site icon هرموکا

عوارض ناخن کاشتن دست و پا+ درمان و پیشگیری از قارچ

عکس عوارض ناخن کاشتن

کاشت ناخن یک روش غیر طبیعی برای آراستن دستها و ناخنها می باشد که چندین سال است که به یک روش مرسوم و بسیار رایج تبدیل شده است. کاشت ناخن علاوه بر زیبایی، عوارضی همچون قارچ ناخن، عفونت، نازک شدن بستر ناخن، حساسیت های شدید پوستی می گردد. با ما در این مطلب همراه باشید تا با انواع عوارض ناخن کاشتن آشنا شده و روشهای پیشگیری از عوارض و نحوه درمان اصولی آن را بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید: ناخن مصنوعی تا چند روز میمونه؟

کاشت ناخن چیست؟

امروزه کاشتن ناخن دست پا یکی از خدمات زیبایی پرطرفدار در بین خانمها می باشد. کاشت ناخن به حالتی گفته می شود که زیبا جو به منظور داشتن ناخن هایی زیباتر مقاوم تر آن را بر روی ناخن قرار می دهد. این روش دارای زیبایی منحصر به فرد می باشد اما انجام کاشتن ناخن به روش های اشتباه یا استفاده از مواد کم کیفیت و نامرغوب می تواند موجب بروز عوارض جبران نشدنی در افراد شود که در ادامه با یکدیگر آن را بررسی خواهیم نمود. 

بیشتر بخوانید: علت نرمی ناخن دست و پا چیست؟

عوارض ناخن کاشتن

همانطور که گفته شد کاشتن ناخن یک امر شیمیایی و غیر طبیعی برای بدن می باشد که می تواند برای بدن عوارضی ایجاد کند که از بین بردن یا درمان آن با چالش جدی رو به رو شود. پودر، لاک ژل، لیکوئید، سوهان و… همه و همه از مواد شیمیایی هستند که در مراحل انجام کاشت ناخن مورد استفاده قرار می گیرند. هریک از این ماده ها ممکن است حساسیت، عفونت، باکتری یا… به پوست فرد انتقال داده و موجب ابتلا به انواع بیماری ها می گردد. یکی از اصلی ترین عوارض کاشتن ناخن است که به راحتی درمان نشده و نیازمند بررسی و درمان توسط پزشک می باشد.

کاشت ناخن باعث بسته شدن بستر ناخن گشته و سبب عدم انتقال اکسیژن می گردد که با تراشیده شدن لایه آن، موجب پیشگیری از رشد ناخن می شود.

بیشتر بخوانید: مضرات ناخن مصنوعی برای کودکان

قارچ ناخن

یکی از اصلی ترین بخش های سطح چرب آن است که به کراتین معروف می باشد. استفاده از سوهان برقی یا سوهان های دستی طی مراحل و دفعات متعدد می تواند موجب از بین رفتن سطح چرب ناخن می گردد. کراتین این ماده با ارزش برای بدن موجب مقاومت ناخن در برابر میکروب ها و باکتری ها بر سطح پوست شده که با انجام کاشت ناخنهای متعدد دست و پا ممکن است به طور کامل از بین برود. بنابراین از بین رفتن کراتین یکی از اصلی ترین علت های ابتلا به قارچ می باشد.

نازک شدن ناخن 

همانطور که میدانیم تکرر تراشیده شدن سطح ناخن سبب نازک شدن و نرمی ناخن شده که به عنوان اصلی ترین و رایج ترین عوارض کاشتن ناخن به شمار می رود. همچنین برگشت به حالت ابتدایی ناخن ها پس از انجام حتی یک مرتبه کاشت، سبب نازکی آن می گردد. این امر ابتلا به انواع قارچ، درد هنگام لمس هر شی،درد هنگام برخورد آن با آب را  افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: کمبود چه ویتامینی باعث جویدن ناخن میشود؟

علت عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی که معمولا موجب زرد شدن ناخنها، بوی بد، عفونت، جدا شدن ناخن از بستر، درد شدید ناخن یا حتی نواحی اطراف آن (انگشت) آن نیز یکی دیگر از عوارض های کاشتن ناخن می باشد که معمولا در ناخنهای پا بیشتر به چشم می خورد چرا که به دلیل قرارگیری پا در کفش امکان انتقال اکسیژن کمتر بوده و کمتر شستشو می شود. درمان زرد شدن ناخن اگر با روشهای دارویی انجام نشود می بایست حتما ناخن را از ریشه جدا نمود. (برداشتن ناخن تنها توسط پزشک و با روشهای مخصوص امکان پذیر است؛ خود درمانی تنها موجب افزایش عفونت آن گشته و پروسه درمانی را طولانی تر می کند)

همچنین برداشتن غیر اصولی ناخنها مانند کندن آنها در منزل نیز موجب آسیب شدید می گردد که درمان آن به زمان طولانی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: لنز ناخن چیست و روش استفاده از آن چگونه است؟

نحوه پیشگیری از عوارض ناخن کاشتن

هرچند که فرد در پیشگیری از عوارض نقش کمرنگی را ایفا میکند اما برخی از راه ها برای کاهش این عوارض وجود دارد که عبارت اند از:

همچنین اگر قصد برداشتن کامل ناخنهای کاشت شده را دارید خوب است بدانید به هیچ وجه در خانه اقدام به کندن آنها نکرده و حتما برای انجام ریمو به مرکزی که برای کاشت به آن مراجعه کرده بودید مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا خوردن ناخن باعث سرطان یا مرگ میشود؟

درمان

درمان قارچ ناخن، عفونت باکتریایی و.. به تنهایی و بدون نسخه پزشک امکان پذیر نمی باشد. چرا که تشخیص علت و علائم اصلی عارضه و همچنین تجویز دارو های انتی بیوتیک مربوطه تنها توسط پزشک متخصص پوست امکان پذیر است. 

اما خوب است بدانید زیبایی دستها با آراستن طبیعی ناخنها ممکن بوده و کاشت ناخن لزوما به معنای زیبایی نمی باشد. قرار دادن هرگونه مادی شیمیایی بر سطح پوست یا ناخن برای بدن ما مضر است.

Exit mobile version