هرموکا

کمبود چه ویتامینی باعث جویدن ناخن میشود؟ “در کودکان و بزرگسالان”

آیا اخیرا متوجه شدید که ناخودآگاه ناخن‌ هایتان را می‌جوید یا آنها را با دندان می کنید؟ یا وقتی سعی می‌ کنید این عادت را ترک کنید، نمی توانید و دوباره به سراغ جویدن ناخن هایتان می روید؟ برخی این سوال را دارند که کمبود چه ویتامینی باعث جویدن ناخن می شود؟

مطمئن باشید که شما تنها کسی نیستید که به صورت دوره ای این عادت را تجربه می کنید. اگرچه برای بسیاری از مردم، ناخن جویدن یک امر گاه به گاه است، اما برای ۲۰ تا ۳۰ درصد یا بیشتر کودکان و همچنین بزرگسالان، ناخن جویدن رفتاری است که خودشان به صورت اختیاری نمی توانند آن را متوقف کنند.

بسیاری از پزشکان یا روانشناسان ناخن جویدن مزمن را به عنوان نوعی اختلال وسواس فکری اجباری یا یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن طبقه بندی می کنند. حتی یک نام برای جویدن ناخن مزمن وجود دارد: اونیکوفاژی.

اگرچه دکتران به طور کامل علت جویدن ناخن مزمن را درک نمی کنند، اما راه هایی برای ترک این عادت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آیا خوردن ناخن باعث سرطان یا مرگ میشود؟

کمبود چه ویتامینی باعث جویدن ناخن می شود؟

کمبود چه ویتامینی باعث جویدن ناخن می شود؟

کمبود ویتامین B7 (بیوتین) در بدن ممکن است باعث جویدن ناخن شود. همچنین در برخی موارد کمبود ویتامین A نیز می تواند منجر به جویدن ناخن می شود.

جلوگیری از جویدن ناخن کودکان و بزرگسالان

هنگامی که به طور مزمن به جویدن ناخن عادت کردید، اغلب می خواهید این کار را متوقف کنید. حتی ممکن است چندین بار برای ترک آن تلاش کرده باشید، بدون موفقیت.

افراد مبتلا به اونیکوفاژی به تنهایی نمی توانند این رفتار را متوقف کنند. به طور مثال اگر شما به کس بگویید که دست از ناخن جویدن بکشد، هیچ کمکی به او نمی‌ کند. توبیخ او فقط باعث می‌شود که احساس بدتری داشته باشند، زیرا خودشان هم میدانند که کار اشتباهی انجام می دهند ولی نمی توانند برای ترک کردنش کاری کنند.

بیشتر بخوانید: لنز ناخن چیست؟ روش های استفاده از آن

بسیاری از رفتارهای درست برای ترک این عادت شامل موارد زیر هستند:

رفتار درمانی

درمان می تواند به رهایی از شرم و احساسات منفی که اغلب همراه با جویدن ناخن است کمک کند. همچنین می تواند به افزایش آگاهی از محرک ها و انگیزه های شما کمک کند. در برخی موارد، آموزش تغییر عادت یا هیپنوتیزم درمانی موثر است.

لاک مخصوص جویدن ناخن

طفره نمیرویم، لاک های ترک جویدن ناخن طعم خوبی ندارند. اما در واقع لاک های مختلفی وجود دارد که به طور خاص برای جلوگیری از جویدن ناخن ها ساخته شده اند. این پولیش به طور خاص طعم تلخ یا بدی دارد. اکثر مردم آن را راهی موثر برای متوقف کردن گاز گرفتن می دانند.

بیشتر بخوانید: عوارض ناخن کاشتن چیست؟

به نقل از aad.org:

Having less nail provides less to bite and is less tempting. Apply bitter-tasting nail polish to your nails. Available over-the-counter, this safe, but awful-tasting formula discourages many people from biting their nails.

داشتن لاک ناخن کمتر امکان جویدن داشته و کمتر وسوسه انگیز است. لاکی با طعم تلخ به ناخن های خود بزنید. این ماده بی خطر و بد مزه موثر است. زیرا بسیاری از افراد را از جویدن ناخن های خود منصرف می کند.

مراقبت از خود و آرامش

روشهای مراقبت از خود مانند وعده‌ های غذایی منظم، تحرک بیشتر و خواب کافی به شما کمک می‌ کند آرام‌ تر، اعتماد به‌ نفس‌ تر و انعطاف‌ پذیرتر شوید و به شما قدرت بازیابی می‌ دهد. جویدن ناخن یک میل شدید را برطرف می کند، بنابراین برای آرام کردن ذهن و کاهش تنش ایجاد شده توسط این میل، مدیتیشن، یادداشت روزانه و یوگا را توصیه می کنیم.

حمایت از طرف دوستان و خانواده

صحبت کردن با یک دوست زمانی که احساس می‌ کنید می‌خواهید ناخن‌ هایتان را بجوید، می‌ تواند به شما کمک کند که لحظات استرس‌ زا را پشت سر بگذارید. بسیاری از پزشکان برای رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن فهرستی از گروه های پشتیبانی و رویدادهای آموزشی ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: درمان فوری دندان درد چیست؛ روشهای خانگی + ۲۰ علت درد دندان

درمان هر گونه اختلال روانی

افراد مبتلا به ناخن جویدن مزمن ممکن است به داروها یا رفتار درمانی برای رفع یک بیماری مرتبط نیاز داشته باشند. ما می دانیم که افراد مبتلا به شرایط زیر اغلب به اونیکوفاژی نیز مبتلا هستند:

بیشتر بخوانید: کمبود چه ویتامینی باعث نازک شدن ناخن ها می شود؟

چه زمانی ناخن جویدن مشکل به شمار می رود؟

اگر ناخن جویدن باعث آسیب فیزیکی به ناخن، کوتیکول یا پوست اطراف شما می شود، یا اگر علائم عفونت (از جمله قرمزی، درد یا تورم) مشاهده کردید، باید به دنبال درمان پزشکی باشید.

اگر ناخن جویدن باعث ناراحتی روانی مانند شرم، اضطراب، افسردگی یا اعتماد به نفس پایین می شود، یک ارائه دهنده سلامت روان می تواند کمک کند. اگر این رفتار بر زندگی اجتماعی شما نیز تاثیر می گذارد یا بر زندگی حرفه ای یا عملکرد شغلی شما تاثیر می گذارد، مهم است که نگرانی های خود را با یک متخصص در میان بگذارید.

منبع خارجی خبر: https://health.clevelandclinic.org/nail-biting-when-does-it-go-too-far/

Exit mobile version