هرموکا

نشانه های سرطان سینه در زنان و روشهای تشخیص خانگی

سرطان سینه زمانی به وجود می آید که سلول‌ های سینه جهش یافته و به سلول‌ های سرطانی تبدیل می‌ شوند. که با سرعت بالا تکثیر شده و تومور ایجاد می‌ کنند. سرطان پستان به طور معمول زنان بالای ۵۰ سال و در برخی مواقع دختران سنین پایین را مبتلا می‌کند. اما طی آمار مشخص شده که تعدادی از مردان نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند. پزشکان و متخصصان اغلب سرطان سینه را با جراحی برای برداشتن تومورها یا درمان برای کشتن سلول های سرطانی درمان می کنند.

در ادامه از مجله سلامتی و زیبایی هرموکا به بررسی کامل این عارضه، دلایل و علائم آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت ترشحات بارداری و پریودی در چیست؟

سرطان سینه چیست؟

عکس توده سرطانی در پستان

سرطان سینه یکی از شایع‌ ترین سرطان‌ هایی است که زنان و دختران را درگیر می‌کند. همانطور که قبل تر اشاره کردیم، زمانی اتفاق می‌ افتند که سلول‌ های سرطانی سینه‌ ها تکثیر شده و تبدیل به تومور می‌ شوند. حدود ۸۰ درصد موارد سرطان سینه تهاجمی هستند، به این معنی که تومور ممکن است از پستان به سایر نقاط بدن شما سرایت کند. (در اکثر موارد به غدد لنفاوی بدن میزند).

سرطان پستان معمولاً زنان ۵۰ ساله و بالاتر را مبتلا می کند، اما می تواند دختران و افراد AFAB را که کمتر از ۵۰ سال سن دارند نیز تحت تاثیر قرار دهد. 

بیشتر بخوانید: چطور بفهمیم فیبروم دفع شده؟

انواع سرطان سینه

متخصص سرطان سینه انواع و زیرشاخه های سرطان را تعیین کرده تا بتوانند درمان را به گونه ای پیش برده که تا حد امکان با کمترین عوارض جانبی ممکن موثر باشد. انواع رایج بیماری عبارتند از:

  1. کارسینوم مجرای مهاجم (نفوذی) (IDC): این نوع از سرطان از مجاری شیر شما شروع شده و به بافت سینه مجاور گسترش می یابد. این شایع ترین نوع سرطان سینه در دنیا است.
  2. سرطان سینه لوبولار: این سرطان سینه از غدد تولید کننده شیر (لوبول ها) در سینه شما شروع می شود و اغلب به بافت سینه مجاور گسترش می یابد. این دومین سرطان شایع پستان در دنیا است.
  3. کارسینوم مجرای درجا (DCIS): مانند IDC، این سرطان سینه از مجاری شیر شما شروع می شود. تفاوت این است که DCIS فراتر از مجاری شیر شما گسترش نمی یابد.

انواع کمتر شایع از این نوع عارضع عبارتند از:

بیشتر بخوانید: علائم پریود شدن دختران چیست؟

علائم سرطان سینه چیست؟

این عارضه می تواند سینه های شما را به روشهای مختلف تحت تاثیر قرار دهد. برخی از علائم سرطان سینه بسیار متمایز هستند. برخی دیگر ممکن است به سادگی مانند نواحی از سینه شما به نظر برسند که بسیار متفاوت از هر ناحیه دیگری به نظر می رسند. توده بدخیم نیز ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. اما هنگامی که این اتفاق می افتد، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دلایل ایجاد سرطان سینه در زنان

پزشک متخصص سرطان سینه می‌ داند که سرطان سینه زمانی اتفاق می‌ افتد که سلول‌ های پستان جهش می‌ یابند و به سلول‌ های سرطانی تبدیل شده که تقسیم و تکثیر می‌ شوند و تومور ایجاد می‌ کنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که چندین عامل خطر وجود دارد که ممکن است شانس ابتلا به این عارضه را افزایش دهد. این موارد عبارتند از:

عوارض سرطان سینه چیست؟

مهم ترین عارضه سرطان سینه متاستاتیک است . این بیماری که به سایر نواحی بدن شما از جمله مغز، استخوان ها، کبد و ریه ها گسترش می یابد. مطالعات نشان می دهد که از هر ۳ زن و افرادی که AFAB در مراحل اولیه سرطان دارند، ۱ نفر بعداً به سرطان سینه متاستاتیک مبتلا می شوند.

منبع خبر: my.clevelandclinic.org

Exit mobile version