هرموکا

دانه بوبا (تاپیوکا) چیست و چگونه تهیه میشود؟

این حباب های جویدنی خوشمزه از تایوان سرچشمه گرفته اند، اما در سراسر آسیای شرقی بسیار محبوب هستند. آنها با نشاسته تاپیوکا (یا نشاسته گیاه کاساوا) درست می شوند. بسیاری از دسرهای جویدنی و ژلاتینی را می توان با آرد ریشه کاساوا درست کرد. اما وقتی به شکل توپ های گرد در می آید و پخته می شود به دانه بوبا معروف است.

در ادامه این مطلب از مجله سلامتی و زیبایی هرموکا به بررسی کامل این دانه های خوشمزه می پردازیم.

بیشتر بخوانید: موچی چیست و چگونه تهیه میشود؟

دانه بوبا Boba چیست؟

انواع دانه های تاپیوکا

این دانه های خانگی بوبا فقط با شکر، نشاسته تاپیوکا و آب درست می شوند. به علاوه آنها به طور طبیعی بدون گلوتن هستند!

دانه های بوبا معمولا به صورت خشک فروخته می شود و سپس در آب پخته می شود تا نرم شود. دانه های بوبا که از فروشگاه خریداری می شوند، افزودنی های دیگری نیز دارند که به حفظ شکل و افزایش عمر مفید آنها کمک می کند.

دانه تاپیوکا جزء مهم نوشیدنی‌های چای شیر حباب‌دار یا همان “بابل تی” است که اصالتاً از تایوان بوده اما اکنون در همه جا رایج است.

آنها معمولاً به تنهایی طعمی ندارند، اما اگر شکر را به خمیر اضافه کنید می توانند کمی شیرین شوند. آنها همچنین معمولاً در شربت قند نگهداری میشوند تا به هم نچسبند. این شربت ساده آنها را شیرین تر می کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خوراکی مضر برای پوست و مو که باید از آن‌ها پرهیز کنید

طرز تهیه دانه های بوبا چگونه است؟

نشاسته تاپیوکا بسیار شبیه به نشاسته ذرت یا آرد ذرت است و به همین دلیل وقتی با مایعات مخلوط می شود خمیری به وجود نمی آید.

برای جلوگیری از این امر، باید با مخلوط کردن نشاسته تاپیوکا با آب در حال جوش، یک خمیر استارتر درست کنید تا یک توده ژلاتینی به دست آید. سپس می توان از این خمیر استارتر برای تهیه خمیر نهایی دانه های بوبا استفاده کرد.

ترکیب آب داغ و نشاسته تاپیوکا باعث ایجاد فرآیندی به نام ژلاتینه شدن می شود (مانند تانگزونگ). در این فرآیند، مولکول های نشاسته در تاپیوکا آب بیشتری جذب می کنند تا زمانی که مولکول ها ترکیده شوند. این منجر به یک واکنش برگشت ناپذیر می شود، جایی که محتویات داخل در مایع حل می شود، که باعث می شود مایع یک ژل یا خمیر تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: بابل تی چیست؟ چگونه تهیه میشود؟

درست کردن خمیر استارتر

تمام مواد لازم برای این دستور را وزن کنید.

  1. نشاسته تاپیوکا
  2. شکر قهوه ای – برای سفید نگه داشتن خمیر (برای دانه های شفاف بابا) می توانید از شکر سفید نیز استفاده کنید.
  3. آب
  4. پودر کاکائو تیره (اگر دانه بابا تیره می خواهید) یا پودر ماچا (برای دانه سبز بوبا).

نکته ای در مورد شکر قهوه ای – هر چه شکر قهوه ای تیره تر باشد، شیرینی ملاسی دانه های تاپیوکا برجسته تر است. من ترجیح می دهم از تیره ترین شکر قهوه ای (موسکادو) یا شکر قهوه ای تیره موجود در فروشگاه ها استفاده کنم.

ماده سنتی مورد استفاده شکر سیاه است که به این دانه ها رنگ بسیار تیره تری می دهد. اما پیدا کردن آن می تواند سخت باشد. تاکنون نتوانسته ام در خواربار فروشی آسیایی محلی خود چیزی پیدا کنم.

برای تهیه دانه های تیره بوبا، نشاسته تاپیوکا و پودر کاکائو را با هم الک کنید و کنار بگذارید.

آب و شکر را در قابلمه ای روی حرارت متوسط ​​زیاد به جوش بیاورید. مطمئن شوید که شکر نیز حل شده است.

وقتی مخلوط به جوش آمد، مقداری از نشاسته تاپیوکا را به آب در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. آن را برگردانید تا با حرارت ملایم بپزد تا خمیر غلیظ و خوبی به دست آید.

طرز تهیه دانه تاپیوکا سیاه

اگر پودر کاکائو را به نشاسته تاپیوکای خود اضافه کنید، می توانید دانه های بوبا بسیار تیره تری درست کنید که پس از پخته شدن در شکر قهوه ای تیره به دانه تاپیوکای سیاه تبدیل می شوند. می توانید پودر کاکائو را حذف کنید و رنگ خوراکی سیاه را نیز به آب اضافه کنید.

ساخت دانه تاپیوکا سبز

شکر قهوه ای را با شکر سفید و پودر کاکائو را با پودر ماچا جایگزین کنید. همچنین می توانید از پودر نخود پروانه ای برای تهیه دانه های آبی بابا استفاده کنید.

درست کردن خمیر دانه تاپیوکا

پس از تهیه خمیر استارتر، می توانید بقیه نشاسته تاپیوکا را اضافه کرده و مخلوط کنید.

آنقدر هم بزنید تا به شکل خمیر پشمالو درآید. سپس آن را روی سطح کار صاف باز کرده و خمیر را ورز دهید تا نرم و صاف شود. این کار باید در زمانی که خمیر داغ است انجام شود تا انعطاف پذیر بماند.

بافت خمیر با سرد شدن تغییر می کند.

شکل دادن به خمیر تاپیوکا

چند راه برای شکل دادن به دانه بوبا از خمیر وجود دارد.

لازم نیست از قفسه خنک کننده برای ایجاد خطوط استفاده کنید. می توانید با استفاده از چاقو نوارهای ۱ سانتی متری را در یک جهت برش دهید و سپس در جهت عمود بر روی نوارهای ضخیم مشابه ببرید. سپس با مربع هایی با اندازه مشابه مواجه میشوید.

تکه های برش خورده را با نایلون بپوشانید و هر بار یکی از قسمت های آن را بیرون بیاورید و به شکل توپ های کوچک بغلتانید. 

اگر دانه های تاپیوکا من به هم بچسبند چکار کنم؟

این اتفاق کاملا طبیعی است! خمیر در حالی که گرم است کمی چسبنده است، بنابراین دانه ها به طور طبیعی به یکدیگر می چسبند.

برای جلوگیری از این، میتوانید کمی نشاسته تاپیوکا را در یک کاسه نگه داشته و دانه های حلقه شده را داخل کاسه اضافه کنید. سپس توپ را به اطراف چرخانده تا مطمئن شوید که با نشاسته تاپیوکا پوشانده شده است.

اطمینان از اینکه هر دانه بوبا به آرامی با نشاسته تاپیوکا پوشانده شده است، اطمینان حاصل می کند که به یکدیگر نمی چسبند.

وقتی همه توپ ها درست شد، آماده پختن هستند!

می توانید چند ساعت اجازه دهید دانه های بوبا خشک شوند. اما من دانه ها را تازه، خشک، یخ زده پخته ام و همیشه خوب بیرون می آیند!

خشک کردن دانه های بوبا

برای تهیه دانه تاپیوکا خشک – دانه های بوبا را روی یک تابه نیم ورقه ای پهن کنید و بگذارید حدود ۴ تا ۶ ساعت خشک شوند. هر ساعت یا بیشتر، دانه ها را دور تابه بغلتانید تا مطمئن شوید که گلوله‌ها به طور یکنواخت در سراسر تابه خشک شده‌اند، در حالی که شکل خوب و گردی دارند.

انجماد دانه خشک بوبا

هنگامی که دانه بوبا خشک شد، می توان آنها را منجمد کرد. آنها را در یک ظرف دربسته قرار دهید یا آنها را با جاروبرقی بسته بندی کنید.

منجمد کردن دانه های تازه بوبا

دانه های تازه بوبا همچنان نرم خواهند بود، بنابراین نمی خواهید دانه های تازه بوبا را مستقیماً با جاروبرقی بسته بندی کنید.

از آنجایی که مقداری تراکم وجود خواهد داشت، ترجیح می‌دهم دانه های بوبا را در حوله‌های کاغذی بپیچم و سپس آنها را در یک ظرف در بسته قرار دهم.

پختن دانه های بوبا BOBA

پخت دانه بوبا در دو مرحله انجام خواهد شد.

مرحله دوم پخت دانه بوبا در شربت شکر است.

برای این قسمت می توانید از شکر سفید یا شکر قهوه ای استفاده کنید. اگر می خواهید طعم بیشتری به شربت بدهید، با شکر قهوه ای ملاسی زیبا همراه شوید. این همان چیزی است که برای تهیه چای حباب شکر قهوه ای استفاده می شود.

اگر می خواهید رنگ دانه های بوبا را زنده نگه دارید، توصیه می کنم از ترکیب شربت شکر سفید یا عسل استفاده کنید.

منبع: https://www.theflavorbender.com/how-to-make-boba-pearls-tapioca-pearls/

Exit mobile version