هرموکا

تفاوت ترشحات بارداری و پریودی در چیست؟

ترشحات بارداری چیست؟ در مورد ترشحات واژنی و پریودی چه می‌دانید؟ تفاوت ترشحات پریودی و بارداری چیست؟ اینها سؤالات هستند که هنگام خواندن مطالب مختلف درمورد ترشحات بارداری در ذهنم رژه می‌رفتند. تنها دانسته‌ی من این بود که ترشحات طبیعی واژن مایعی بی‌رنگ است که نقش مهمی در بدن ما زنان ایفا می‌کند. میزان ترشح در افراد متفاوت است. تغییر در رنگ، بافت، بو یا مقدار ترشحات معمولی واژن ممکن است به معنای وجود مشکل باشد.

اما زمانی موضوع نگران‌کننده است که درمورد تفاوت‌های ترشحات بارداری و ترشحات پریودی چیزی ندانیم. اگر شما هم مایلید اطلاعاتی در این مورد کسب کنید میهمان پر افتخار مجله‌ی زیبایی و سلامتی هرموکا باشید تا با هم این مقاله را مطالعه کنیم.

بیشتر بخوانید: چطور بفهمیم فیبروم دفع شده؟

ترشحات واژن

ترشحات طبیعی واژن چگونه است

ترشحات واژن، که به عنوان مخاط دهانه‌ی رحم نیز شناخته می شود،  برای سالم و تمیز نگه داشتن واژن تولید می‌شود. یعنی هدف اصلی آن محافظت از زنان در برابر عفونت و یا تحریک است. رنگ، مقدار و غلظت ترشحات هر فرد متفاوت است و بسته به اینکه در کدام چرخه‌ی زندگی قرار دارد، تغییر می‌کند. مخاط دهانه‌ی رحم نقش مهمی در سیستم تولید مثل دارد. ترشحات قبل از پریود به دلیل افزایش پروژسترون- هورمونی که هم در چرخه قاعدگی و هم در بارداری دخیل می‌باشد- کدر یا سفید است.

در سایر مراحل چرخه، زمانی که سطح استروژن بدن بالاتر می‌رود، ترشحات واژن شفاف و آبکی می‌شود. اگر ترشحات طبیعی واژن تغییر رنگ، بو و بافت داشته باشد یا مقدار ترشحات کم یا زیاد شود، به احتمال زیاد مشکلی وجود دارد. اما نگران نباشید بیشتر علل ترشحات غیرطبیعی واژن با دارو قابل درمان هستند.

بیشتر بخوانید: علائم پریود شدن دختران چیست؟

ترشحات دوران پریودی

بسیاری از فرآیندهای طبیعی باعث ترشحات واژن می شوند، از جمله دوران پریودی که البته بسیار هم طبیعی است. حجم ترشحات ابتدا و انتهای دوران پریودی کم یا زیاد است و رنگش هم متغیر. ترشحات قبل از پریودی بدن را برای این دوره آماده می‌کند. رنگ ترشحات در دوران پریودی متفاوت است.

می‌تواند از رنگ صورتی روشن تا قرمز تیره تغییر داشته باشد. به طور کلی ترشحات دوران مختلف پریودی را می‌توان به شرح زیر تقسیم‌بندی کرد:

ترشحات سفید:

نشان‌دهنده‌ی ابتدا یا انتهای دوران پریودی است و بیشتر بانوان روزانه مقداری از این ترشحات را دارند. گاه ممکن است قبل از شروع دوره‌ی پریودی غلیظ‌تر و مقدار آن بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: پریود چیست؟ دوره های منظم و نامنظم قاعدگی نشانه چیست؟

ترشحات شفاف و کشدار:

هنگامی که در آستانه تخمک‌گذاری هستید، ترشحات آبکی‌‌تر، نازکتر، لغزنده‌تر، کشدارتر و فراوان‌تر می‌شود تا به اسپرم اجازه دهد راحت تر شنا کند و زنده بماند. بعد از تخمک‌گذاری سطوح بالاتر پروژسترون باعث می‌شود ترشحات سفید به نظر برسند. این نوع ترشحات ممکن است تا ۱۴ روز ادامه داشته و گاه غلیظ و چسبنده شوند.

ترشحات قهوه‌ای:

ممکن است پس از پریود مقداری ترشح قهوه‌ای ببینید. این ترشحات، خون قدیمی است که واژن را ترک می‌کند و نشانه‌ی پاک شدن واژن شما است. پس از این مدت، ممکن است ۳ تا ۴ روز ترشح نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن شروع پریودی چند سالگی شروع میشود؟

ترشحات زرد یا سبز:

ترشحات زرد کم رنگ قبل از دوره‌ی پریودی رایج است. اما اگر بوی بد یا رنگ مایل به سبز داشته یا غلیظ‌تر از حد معمول باشد، می‌تواند نشانه‌ای از چندین عفونت مختلف از جمله بیماری‌های مقاربتی باشد.

ترشحات بارداری

گفتیم که میزان ترشحات بانوان هر از گاهی تغییر می‌کند. مثلاً قبل از پریود بیشتر می‌شود و یا در دوران بارداری شدیدتر از میران طبیعی است. در اینجا ممکن است سؤالات زیادی پیش بیایید. مثلاً چطور باید ترشحات قبل از دوران پریودی را از دوران بارداری تشخیص دهیم؟ ترشحات دوران بارداری چگونه است؟ و سؤالات متعدد دیگر که باعث دل‌نگرانی می‌شود. به گفته‌ی شری لاس، یکی از متخصصین سلامت بانوان، یکی از نشانه‌های بارداری این است که ترشحات اولیه‌ی بارداری معمولاً شدیدتر، غلیظ‌تر، سفیدتر و شفاف‌تر از دوران پریودی است.

ممکن است در هفته‌ی بعد از لقاح، مقداری لکه‌بینی مشاهده شود که به آن خونریزی لانه‌گزینی می‌گویند. علت این لکه‌بینی چسبیدن تخمک بارور شده به رحم است. بهتر است بدانید لکه‌بینی خفیف در طول بارداری (یعنی چند لکه خون روی لباس زیر یا یک رگه روی لباس زیر) غیر طبیعی نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت علائم پریود و بارداری در روزهای اول

اما آنچه باعث تغییرات ترشحات واژن در دوران بارداری می‌شود، هورمون‌ها هستند. استروژن باعث رقیق شدن ترشحات بارداری می‌شود، در حالی که پروژسترون آن را غلیظ می‌کند. افزایش ترشحات در دوران بارداری با جلوگیری از ورود هر گونه عفونت خارجی به رحم، از جنین محافظت می‌کند. در اواخر بارداری میزان ترشحات بیشتر می‌شود و حتی ممکن است رگه هایی از مخاط صورتی چسبنده و ژله مانند نیز در آن دیده شود.

تفاوت ترشحات بارداری و پریودی

تشخیص ترشحات واژینال در دوران بارداری و پریودی دشوار است. علائم اوایل بارداری می تواند به طور مشخص شبیه دوران پریودی باشد وحتی طی دو هفته‌ گیج‌کننده شود. اما متخصصان مراقبت های بهداشتی تفاوت‌هایی را خاطر نشان شده‌اند که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم. توجه داشته باشید با دانستن این علائم فقط می‌توانید حدس بزنید که آیا باردار هستید یا دوران پریودتان نزدیک است. برای اطمینان از بارداری بهترین کار انجام تست‌های بارداری و مراجعه به متخصص است.

۱- رنگ ترشح

۲- غلظت ترشح

۳- بوی ترشح

۴-تغییرات هورمونی

نکته‌ی پایانی

تغییرات جزئی در رنگ، بو یا غلظت ترشحات واژینال طبیعی است اما تغییر ناگهانی یا شدید شاید نشانه‌ی یک مشکل جدی باشد. عفونت‌های قارچی چه در دوران بارداری و چه در دوران پریودی شایع هستند. بنابراین درصورت مشاهده‌ی ترشحات غیرمعمول همراه با خارش، سوزش یا درد با پزشک مشورت کنید. معاینات منظم برای بررسی سلامت خود و تشخیص زودهنگام مشکلات محتمل، بسیار ضروری است.

اکنون با شناخت تفاوت‌های موجود در ترشحات دوران بارداری و پریودی، می توانید به تغییراتی که در بدن‌تان رخ می‌دهد توجه کنید و در صورت بروز مشکل به دنبال مراقبت‌های قبل و بعد از بروز مشکل باشید. مراقب خود و بدن‌تان باشید که وجود شما بانوان بسیار ارزشمند است. شما خورشید فروزان زندگی هستید. همیشه نورانی و پر انرژی باشید.

Exit mobile version